Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dieta Dr. Swanka

 

Kdo je Dr. Roy Swank? Http://www.rsdieta.estranky.cz/clanky/roy-swank.

 

Základní pravidla

  1. Příjem nasycených tuků nemá přesáhnout 15g denně (3 čajové lžičky).
  2. Příjem nenasycených tuků (olejů) by měl být mezi 20-50g denně (4-10 čajových lžiček).
  3. Žádné červené maso v prvním roce diety.
  4. Po prvním roce je povoleno 85g červeného masa denně.
  5. Konzumované mléčné výrobky nesmějí obsahovat více než 1% tuku.
  6. Žádné průmyslově vyráběné jídlo, které obsahuje nasycené tuky.
  7. Rybí olej (1 čajová lžička nebo odpovídající množství v kapslích) a multivitamín každý den.

 

 

 

Mléčné produkty


Všechny mléčné produkty musejí být bez obsahu tuku (odtučněné) nebo obsahovat max. 1g nasyceného tuku na jednu porci.


Doporučený přísun je 2 porce denně (1 porce=240ml).


Následující potraviny jsou povoleny v libovolném množství:

  • odtučněné mléko
  • sušené odtučněné mléko
  • netučný sýr
  • netučný jogurt


Následujícím potravinám je třeba se vyhnout:

  • margarín (hydrogenovaný)
  • máslo
  • sádlo
  • tuk na pečení typu Hera
  • kokosový tuk (také obsahuje nasycené tuky)
  • palmový tuk (také obsahuje nasycené tuky)
  • hydrogenovaný (ztužený) olej

 

 

Vejce


Bílky neobsahují tuk, žloutky obsahují 5g tuku, kerý je z větší části nasycený. Jsou povolena 3 vejce týdně, ale ne více než 1 vejce na 1 porci.

 

 

Obiloviny


Tuky, které jsou obsaženy v obilovinách a těstovinách, není nutné započítávat do celkového povoleného objemu tuků.


Doporučený přísun je 4 porce denně.


Dejte přednost celozrnným obilovinám, rafinované obiloviny a výrobky z nich obsahují velmi málo vitamínů a minerálů.  Jsou povoleny všechny druhy chleba. Vyhněte se výrobkům jako jsou muffiny, zákusky, koláče, dorty a další, které mohou obsahovat nežádoucí tuky - ztužené tuky, margarín, máslo a apod.


Cereálie jsou povoleny, ale pro jistotu zkontrolujte, jaký mají obsah tuků. Granoly často bývají velmi tučné.


Krekry, slané pečivo

Krekry, slané tyčinky apod. jsou povoleny, pokud neobsahují ztužené tuky, máslo, margarín. Vyhněte se běžně prodávaným brambůrkám (obsahují příliš mnoho těžko identfikovatelného tuku). 


Sladké pěčivo

Běžně prodávané koláče a moučníky většinou obsahují ztužené tuky, máslo či margarín, proto byste se ji měli vyhnout.

 

 

Hotová jídla


Jídla, která obsahují více než 1 g nasyceného tuku (ztužené tuky, máslo, sádlo) na 1 porci nejsou povolena. Vždy pozorně čtěte etikety.  

 

 

Koření a ochucovadla


Všechna koření a ochucovadla kromě majonézy je možné konzumovat v libovolném množství (hořčice, kečup, grilovací omáčky apod.). Majonéza obsahuje nenasycené tuky a je třeba ji započítat do celkového denního objemu tuků.

2 čajové lžičky prodávané majonézy = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
1 čajová lžička domácí majonézy = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)

 

 

Nápoje


Kofeinové nápoje

Nápoje obsahující kofein (káva, černý čaj, coca-cola) mohou přispívat ke zvýšené nervozitě a nespalosti. Proto je vhodné omezit spotřebu těchto nápojů na 3 šálky denně. V období, kdy pociťujete zhoršení neurologických projevů nebo máte přímo ataku, se těmto nápojůmúpln vyhněte.


Alkohol

Sklenička vína či koktejlu k večeři je přijatelná.

 

 

Ořechy a semena


Ořechy a semena jsou dobrým zdrojem kvalitních olejů, Prodávaná ořechová másla, která nejsou hydrogenovaná, stejně tak jako doma vyrobená masla, jsou také dobrým zdrojem tuku. Jsou tedy dobrým zdrojem energie.


Ořechy a semena by měly být započítány do celkového denního objemu tuků takto:

2 čajové lžičky arašídového másla = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
10 ks arašídů, mandlí nebo kešu = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
10 ks jiných druhů ořechů (vlašské, pekanové, lískové) = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
3 čajové lžičky slunečnicových nebo dýňových semen = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)

 

 

Ovoce, zelenina


Všechny plodiny jsou povoleny v libovolném množství - kromě avokáda a oliv. Jejich konzumace musí být započítána do celkového objemu tuků takto:

  • avokádo - 1/8 = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
  • olivy černé - 3 ks = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
  • olivy zelené - 6 ks = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)

 

 

Maso


Drůběž

Kuřecí nebo krůtí prsa zbavená kůže jsou povolena. Vyhněte se výrobkům jako je mleté kuřecí nebo krůtí, které může obsahovat maso ze stehen, kůži či tuk. Pokud chcete konzumovat mlété kuřecí či krůtí maso, umelte si je raději sami nebo poproste řezníka, ať vám jej umele (je třeba, aby v mlýnku nebyly zbytky tuku nebo tučných mas).

 

Ryby


Všechny běžné ryby je možno konzumovat v libovolném množství.


Mořské plody je také možno konzumovat v libovolném množství.


Tučné ryby je třeba započítat do celkového objemu spotřebovaných tuků takto:

  • tuňák v oleji - 56g - 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
  • tuňák v oleji opláchnutý - 84g - 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
  • losos - 28g - 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
  • treska - 56g = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
  • sardinky v konzervě - 28g = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)
  • herinky - 28g = 1 čajová lžička nenasyceného tuku (oleje)

 

Červená masa


V průběhu prvního roku diety se vyhněte všem druhům červeného masa. 


V následujících letech můžete konzumovat 3 unce denně těchto málo tučných druhů masa (3 unce = 1 čajová lžička nasyceného tuku):

  • jehněčí (stehno)
  • játra
  • ledviny
  • srdce
  • jazyk
  • králík

 

Středně tučná masa  - 2 unce představují 1 čajovou lžičku nasyceného tuku. Od druhého roku můžete konzumovat 3 unce těchto druhů masa:

  • hovězí libové
  • šunka libová
  • vepřové libové
  • telecí
  • kuřecí stehna
  • krůtí stehna

 

Zdroj: www.swankmsdiet.org/About%20The%20Diet 

  

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář